Essays24.com - Term Papers and Free Essays
Search

Pengurusan Perniagaan

Essay by   •  May 13, 2015  •  Coursework  •  1,790 Words (8 Pages)  •  2,979 Views

Essay Preview: Pengurusan Perniagaan

2 rating(s)
Report this essay
Page 1 of 8

isi kandungan

penghargaan                                                      2

al-ikhsan

jenis perniagaan

latar belakang                                                  3

pemilik syarikat                                                   4

alamat syrikat                                                    5

pesaing terdekat                                                 6

promosi jualan produk                                   7,8

lampiran                                                                   9

typo

jenis perniagaan

latar belakang                                                  10

pemilik syarikat                                                   11

alamat syrikat                                                    12

pesaing terdekat                                                13

promosi jualan produk                                  14

promosi jualan produk                                  15

lampiran                                                                   16

rumusan                                                                   17

Penghargaan

Bismillahirahmanirahim..

            Alhamdullilah,bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,nyawa tenaga yang dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini dengan jayanya.

            Pertamanya, saya ingin mendedikasikan ucapa penghargaan ini kepada pensyarah tercinta saya, Pn. Noorhaiza kerana dengan tunjuk ajar serta bimbingan daripadanya membuka ruang untuk saya menyiapkan tugasan ini dengan suksesnya.

            Saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada ibu bapa saya yang memberi saya pemudahcara untuk menyiapkan kerja kursus  ini.Mereka telah  memberikan saya segala kemudahan dan sokongan moral yang tidak terhingga sampai saya Berjaya menghabiskan tugasan ini.

            Ucapan penghargaan ini juga saya tujukan kepada rakan-rakan yang banyak memberi peringatan terhadap setiap apa yang saya telah alpa. Mereka membantu saya dengan menjawab setiap pertanyaan yang saya uterakan kepada mereka.

            Akhir madah, saya mengucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat secara lansung atau sebaliknya dalam pembikinan kerja kursus ini.Terima kasih.


                                       Al-ikhsan        

Jenis perniagaan

Al-ikhsan merupakan Authorised Dealer kepada Nike,Adidas ,Puma , Reebok , Lotto,Umbro , Diadora di Malaysia .visi dan misi al ikhsan adalah:

Untuk menjadi kelas dunia pilihan berbilang Jenama rantaian runcit kedai-kedai di Asia Tenggara .

Untuk menjadi pemimpin dalam Sukan Industri Runcit di Asia Tenggara

Latar belakang

Al-ikhsan ditubuhkan sejak tahun 1993.Memulakan perniagaan dengan bermodalkan RM50 ketika belajar di universiti beliau berniaga kemeja-T secara kecil-kecilan dengan rakan dan kelab sekolej pada harga berpatutan.

Dengan wang itu jugalah beliau mengumpul modal untuk meneruskan perniagaannya yang bermula di sebuah rumah di Taman Ungku Tun Aminah pada 1993.Penjualan dibuat secara kecil-kecilan dan modal juga kecil. Jualan dibuat kepada rakan-rakan satu universiti dan juga pensyarah saya.

Bekerja sambilan sebagai penghantar piza untuk menampung modal, perbelanjaan pengajian dan sara hidup.Ditawarkan biasiswa tetapi diberikan semua kepada ibu untuk menampung sara hidup

Membuka sebuah premis pertama di Holiday Plaza, Johor Baharu yang masih  beroperasi hingga hari ini kerana mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan kerana saiz perniagaan kecil.Untuk mengurangkan risiko kerugian pada awal perniagaan, Jualan dilakukan secepat mungkin dengan melakukan jualan pada hari barangan sampai di dalam kedai..Perniagaan dilakukan secara serius pada tahun 1994 apabila mendapati wujud trend     permintaan terhadap barangan sukan yang amat menggalakkan.


Pesaing terdekat

Pesaing terdekat Al-ikhsan di NU Sentral adalah Royal Sporting House .  Royal Sporting House juga merupakan authorize dealer seperti al-ikhsan. Ini menyebabkan Royal Sporting House menjadi pesaing terdekat Al-ikhsan di NU sentral

Royal Sportinng House ditubuhkan pada tahun 1977 sebagai sebuah kedai runcit bebas, RSH Limited telah berkembang menjadi konglomerat multinasional terkenal dengan pengedaran dan penjualan lebih daripada 70 jenama pengguna terkemuka antarabangsa. Pelbagai jenama kami yang luas, pelbagai kedai rangkaian menghimpunkan koleksi lengkap label yang paling terkenal, jenama dan francais di dunia termasuk Zara, Reebok, Mangga, Lacoste, bebe antara lain. Rekod prestasi kami yang kukuh adalah hasil daripada komitmen kami untuk membina kepercayaan dan jangka panjang hubungan. Hampir separuh daripada portfolio kami jenama pernah menginap dengan kami selama satu dekad atau lebih lama. Lacoste - jenama antarabangsa pertama kami, telah bersama kami sejak penubuhan kami.

...

...

Download as:   txt (7.8 Kb)   docx (11.5 Kb)  
Continue for 7 more pages »
Only available on Essays24.com